Wist je dat er op onze werkplekschool voor het eerst een kinderburgemeester verkozen is?
Neem gerust een kijkje op de website van de school : http://www.pienterschool.be/
woensdag 5 februari 2014
Griezelen op de werkplek
Hallo!
Op vrijdag 8 november vond er een Halloweentocht plaats op en rond onze werkplek, georganiseerd door de ouderraad.
Samen met de werkplekstudenten en de ouderraad toverden we de oude pastorie (waar het lokaal van de werkplekstudenten zich bevindt) om tot een waar spookhuis.
De muren werden bekleed met zwarte en witte doeken, spinnenwebben, witte maskers, ... , er waren enge geluiden en griezelverlichting en er lagen matrassen met plastic op de grond.
Rond 18u30 vertrokken de eerste mensen op een 4 kilometer lange tocht. Tijdens de tocht waren er enkele stops waar ze konden genieten van een griezelverhaal, een tas warme pompoensoep, een jenevertje, ... De eindstop was ons spookhuis.
Wij, de werkplekstudenten, moesten ons verkleden en in het spookhuis zitten. Rond 20u30 kwamen de eerste mensen binnen. Nu was het ons beurt. We mochten de mensen bang maken en ze laten schrikken. De kinderen wilden we geen nachtmerries bezorgen, daarom hadden zij dan ook een codewoord: 'pompoen'. Wanneer de kinderen dit riepen, wisten we dat we het wat rustiger aan moesten doen.
De kinderen van het lager onderwijs vonden het spookhuis fantastisch. We zagen ze tientallen keren passeren. Ook de ouders van de kinderen hebben serieus wat schrik gehad.
We kregen van alle kanten felicitaties. We hadden goed werk geleverd.
Na een avond vol griezel vertrokken we voldaan terug naar huis.
Veel Halloweengroetjes
Juf Marie
Hier nog enkele foto's:
Op vrijdag 8 november vond er een Halloweentocht plaats op en rond onze werkplek, georganiseerd door de ouderraad.
Samen met de werkplekstudenten en de ouderraad toverden we de oude pastorie (waar het lokaal van de werkplekstudenten zich bevindt) om tot een waar spookhuis.
De muren werden bekleed met zwarte en witte doeken, spinnenwebben, witte maskers, ... , er waren enge geluiden en griezelverlichting en er lagen matrassen met plastic op de grond.
Rond 18u30 vertrokken de eerste mensen op een 4 kilometer lange tocht. Tijdens de tocht waren er enkele stops waar ze konden genieten van een griezelverhaal, een tas warme pompoensoep, een jenevertje, ... De eindstop was ons spookhuis.
Wij, de werkplekstudenten, moesten ons verkleden en in het spookhuis zitten. Rond 20u30 kwamen de eerste mensen binnen. Nu was het ons beurt. We mochten de mensen bang maken en ze laten schrikken. De kinderen wilden we geen nachtmerries bezorgen, daarom hadden zij dan ook een codewoord: 'pompoen'. Wanneer de kinderen dit riepen, wisten we dat we het wat rustiger aan moesten doen.
De kinderen van het lager onderwijs vonden het spookhuis fantastisch. We zagen ze tientallen keren passeren. Ook de ouders van de kinderen hebben serieus wat schrik gehad.
We kregen van alle kanten felicitaties. We hadden goed werk geleverd.
Na een avond vol griezel vertrokken we voldaan terug naar huis.
Veel Halloweengroetjes
Juf Marie
Hier nog enkele foto's:
![]() |
| De groep werkplekstudenten. |

Mijn eerste lesjes
Dag allemaal!
In mijn vorige blogbericht heb ik jullie beloofd dat ik zou laten weten hoe mijn eerste lesjes zijn verlopen, hier ben ik dan.
Dinsdag na de speeltijd van 10u moest ik mijn eerste les geven: een les vertellen. Voor deze les koos ik het boek 'Dievenschool' van Dirk Nielandt. Omdat ik het boek niet gewoon wou voorlezen, koos ik ervoor om het verhaal te vertellen aan de hand van een zelfgemaakte handpop. Die handpop stelde de hoofdpersonage van het boek voor en vertelde zijn avontuur.
De kinderen keken gefascineerd naar de pop terwijl hij zijn verhaal deed. Het was muisstil. Ik haalde opgelucht adem, want voor deze les had ik toch wel wat schrik. Stel dat ze het verhaal niet leuk vonden... Of dat ze niet luisterden en gewoon begonnen babbelen... Maar dat gebeurde gelukkig niet, de kinderen waren alleen maar geïnteresseerd in de handpop.
Na het verhaal mochten de kinderen in groepjes aan de slag. Dit verliep ook heel rustig, ik had nochtans verwacht dat het wat chaotischer ging zijn. Het eerste groepje legde de prenten van het verhaal in de juiste volgorde, het tweede groepje legde hier de juiste sleutelwoorden bij en het derde en vierde groepje moesten een passend slot bedenken bij het verhaal. Het derde groepje deed dit heel goed, maar het vierde groepje had na 10 minuten nog altijd niets gevonden. Ik liet ze wat improviseren, maar er kwam niets uit.
Wat wel een beetje tegenviel, was de timing. Ik kwam wat tijd tekort om het echte einde van het boek voor te lezen en om te vragen of de kinderen het een goed boek vonden. In het vervolg zal ik nog meer op de tijd moeten letten.
Dinsdag na de speeltijd van 15u gaf ik mijn les spelling. De juf gaf mij op voorhand 10 woorden die de kinderen moesten leren en daarmee maakte ik mijn les. Voor deze les was ik al heel wat minder zenuwachtig, maar ik had toch wel een beetje stress. Ik hoopte dat het even goed zou gaan als de les vertellen die ik in de voormiddag had gegeven.
Ik vertelde eerst een verhaal over een man die niet binnen mocht in het letterland, omdat hij altijd fouten schreef. Met deze inleiding had ik de kinderen onmiddellijk mee en samen zouden we de man woordjes leren schrijven. Dit deden de kinderen aan de hand van 3 opdrachten die ze per twee mochten maken.
De kinderen waren blij dat ze eens op een andere manier spellingsles kregen. Na de opdrachten die ze moesten maken, volgde er een dictee en de leerlingen scoorden super!
Ook hier was er een gebrek aan tijd. Ik kon niet meer vertellen hoe het dan uiteindelijk is afgelopen met de man en het letterland, maar daar heb ik ondertussen al iets op gevonden.
Op donderdag gaf ik mijn derde lesje: een les actualiteit. Ik was benieuwd hoe de kinderen hierop zouden reageren, want bij de vaste juf krijgen ze normaal nooit lessen actualiteit.
De kinderen waren allemaal enthousiast, ze keken thuis naar 'Karrewiet' en konden de opdrachten goed vervullen. Uiteraard verliep deze les wat losser, want ze moesten in groepjes werken en moesten overleggen om de opdrachten te kunnen maken.
Op het einde van de les mochten de kinderen op een klein wolkje schrijven wat ze van de les vonden en dit dan vooraan komen voorstellen. Heel veel leuke reacties, zoals: 'moeluk, maar super leuk', 'het was vantasties leuk in de les van de juf', 'het was prachtug super tof'.
Al bij al viel het allemaal heel goed mee, stress gehad voor niets dus.
De kinderen waren blij, de mentor was tevreden, dus ik keerde met een goed gevoel terug naar huis.
Tot de volgende!
Groetjes
Juf Marie
In mijn vorige blogbericht heb ik jullie beloofd dat ik zou laten weten hoe mijn eerste lesjes zijn verlopen, hier ben ik dan.
| Het boek en de zelfgemaakte handpop. |
De kinderen keken gefascineerd naar de pop terwijl hij zijn verhaal deed. Het was muisstil. Ik haalde opgelucht adem, want voor deze les had ik toch wel wat schrik. Stel dat ze het verhaal niet leuk vonden... Of dat ze niet luisterden en gewoon begonnen babbelen... Maar dat gebeurde gelukkig niet, de kinderen waren alleen maar geïnteresseerd in de handpop.
Na het verhaal mochten de kinderen in groepjes aan de slag. Dit verliep ook heel rustig, ik had nochtans verwacht dat het wat chaotischer ging zijn. Het eerste groepje legde de prenten van het verhaal in de juiste volgorde, het tweede groepje legde hier de juiste sleutelwoorden bij en het derde en vierde groepje moesten een passend slot bedenken bij het verhaal. Het derde groepje deed dit heel goed, maar het vierde groepje had na 10 minuten nog altijd niets gevonden. Ik liet ze wat improviseren, maar er kwam niets uit.
Wat wel een beetje tegenviel, was de timing. Ik kwam wat tijd tekort om het echte einde van het boek voor te lezen en om te vragen of de kinderen het een goed boek vonden. In het vervolg zal ik nog meer op de tijd moeten letten.
Dinsdag na de speeltijd van 15u gaf ik mijn les spelling. De juf gaf mij op voorhand 10 woorden die de kinderen moesten leren en daarmee maakte ik mijn les. Voor deze les was ik al heel wat minder zenuwachtig, maar ik had toch wel een beetje stress. Ik hoopte dat het even goed zou gaan als de les vertellen die ik in de voormiddag had gegeven.
Ik vertelde eerst een verhaal over een man die niet binnen mocht in het letterland, omdat hij altijd fouten schreef. Met deze inleiding had ik de kinderen onmiddellijk mee en samen zouden we de man woordjes leren schrijven. Dit deden de kinderen aan de hand van 3 opdrachten die ze per twee mochten maken.
De kinderen waren blij dat ze eens op een andere manier spellingsles kregen. Na de opdrachten die ze moesten maken, volgde er een dictee en de leerlingen scoorden super!
Ook hier was er een gebrek aan tijd. Ik kon niet meer vertellen hoe het dan uiteindelijk is afgelopen met de man en het letterland, maar daar heb ik ondertussen al iets op gevonden.
Op donderdag gaf ik mijn derde lesje: een les actualiteit. Ik was benieuwd hoe de kinderen hierop zouden reageren, want bij de vaste juf krijgen ze normaal nooit lessen actualiteit.
De kinderen waren allemaal enthousiast, ze keken thuis naar 'Karrewiet' en konden de opdrachten goed vervullen. Uiteraard verliep deze les wat losser, want ze moesten in groepjes werken en moesten overleggen om de opdrachten te kunnen maken.
Op het einde van de les mochten de kinderen op een klein wolkje schrijven wat ze van de les vonden en dit dan vooraan komen voorstellen. Heel veel leuke reacties, zoals: 'moeluk, maar super leuk', 'het was vantasties leuk in de les van de juf', 'het was prachtug super tof'.
Al bij al viel het allemaal heel goed mee, stress gehad voor niets dus.
De kinderen waren blij, de mentor was tevreden, dus ik keerde met een goed gevoel terug naar huis.
Tot de volgende!
Groetjes
Juf Marie
(werk)vakantie
Hallo!
Net als de kinderen van de lagere school heb ook ik herfstvakantie. Al zou 'werkvakantie' beter passen. De vakantie is al voor de helft weggevlogen en ik heb nog geen minuut stil gezeten, net zoals de voorbije weken.
Na de muzische voorstelling mochten we beginnen observeren, hier een opdracht over maken, weer observeren, hier weer een opdracht over maken ...
Vanaf 8 oktober mochten we helpen met de juf in onze vaste klas, deze module is dat in het tweede leerjaar. Ik mocht rekenoefeningen verbeteren, een leesgroepje begeleiden, kinderen individueel bijsturen, meedoen aan de muzische activiteit ...
Die dag mocht ik ook een kennismakingsactiviteit geven. De kinderen vonden het plezant, dus juf Marie ook. De reacties van de kinderen waren tof. Ze vroegen onmiddellijk wanneer ik nog eens zou lesgeven, en het liefst voor een hele dag.
Ondertussen leerden we in Vives hoe we lesvoorbereidingen moeten maken. Alle studenten van 1 BALO WPL (1ste jaar Bachelor Lager Onderwijs via Werkplekleren) kregen 3 voorbeeldlesvoorbereidingen. Eén van een lesje spelling, één van een lesje vertellen en één van een lesje actualiteit. Deze voorbeeldlesvoorbereidingen moesten we dan aanpassen aan ons eigen klasje. Die lesvoorbereidingen moeten we nu gebruiken voor onze oefenlessen. Dit zijn lessen waarbij we zoveel mogelijk mogen oefenen om les te geven. Deze oefenlessen worden nog niet geëvalueerd. De lessen die wel van belang zijn voor onze punten, zijn de lessen die we moeten geven tijdens de doedagen.
Mijn twee eerste oefenlessen zal ik geven op dinsdag 5 november. In de voormiddag een les vertellen en in de namiddag een les spelling. Voor deze lessen ben ik deze vakantie al druk bezig geweest. Er komt veel meer bij kijken dan alleen maar vooraan in de klas staan en je verhaal doen. Om het toch wat leuker te maken voor de kinderen, mogen ze in groepjes werken.
Bij de les vertellen gaan ze samen aan de slag en reconstrueren de kinderen het verhaal aan de hand van prenten en sleutelwoorden. Andere groepjes krijgen dan de kans om zelf een einde te verzinnen bij het verhaal.
Bij de les spelling gaan ze te werk in duo's. Samen leren ze de 10 nieuwe woorden schrijven aan de hand van verschillende opdrachten.
Mijn derde oefenles, een les actualiteit, zal ik geven op donderdag 7 november in de voormiddag.
De kinderen volgen eerst een hele week het nieuws op Ketnet: Karrewiet. Deze dagelijkse nieuwsuitzendingen, speciaal voor kinderen gemaakt, zijn echt aan te raden. Heb je een uitzending gemist? Dan kan je terecht op de website van Ketnet: http://www.ketnet.be/kijken/karrewiet
In de les gaan de kinderen dan aan de slag met krantenartikelen en maken ze er opdrachten bij.
Naast al het werk dat we hebben voor ons klasje, hebben we uiteraard ook nog opdrachten voor onze eigen vakken op school. Opdrachten voor natuur, opdrachten voor wiskunde, opdrachten voor taalvaardigheden, enzovoort. Om alles op tijd af te hebben, is er een goede planning nodig.
Volgende week breng ik verslag uit van mijn oefenlessen, dan zullen jullie te weten komen hoe het allemaal is afgelopen.
Maar nu ga ik snel terug aan het werk. Tot volgende week!
Groetjes
Juf Marie
Net als de kinderen van de lagere school heb ook ik herfstvakantie. Al zou 'werkvakantie' beter passen. De vakantie is al voor de helft weggevlogen en ik heb nog geen minuut stil gezeten, net zoals de voorbije weken.
Na de muzische voorstelling mochten we beginnen observeren, hier een opdracht over maken, weer observeren, hier weer een opdracht over maken ...
Vanaf 8 oktober mochten we helpen met de juf in onze vaste klas, deze module is dat in het tweede leerjaar. Ik mocht rekenoefeningen verbeteren, een leesgroepje begeleiden, kinderen individueel bijsturen, meedoen aan de muzische activiteit ...
Die dag mocht ik ook een kennismakingsactiviteit geven. De kinderen vonden het plezant, dus juf Marie ook. De reacties van de kinderen waren tof. Ze vroegen onmiddellijk wanneer ik nog eens zou lesgeven, en het liefst voor een hele dag.
Ondertussen leerden we in Vives hoe we lesvoorbereidingen moeten maken. Alle studenten van 1 BALO WPL (1ste jaar Bachelor Lager Onderwijs via Werkplekleren) kregen 3 voorbeeldlesvoorbereidingen. Eén van een lesje spelling, één van een lesje vertellen en één van een lesje actualiteit. Deze voorbeeldlesvoorbereidingen moesten we dan aanpassen aan ons eigen klasje. Die lesvoorbereidingen moeten we nu gebruiken voor onze oefenlessen. Dit zijn lessen waarbij we zoveel mogelijk mogen oefenen om les te geven. Deze oefenlessen worden nog niet geëvalueerd. De lessen die wel van belang zijn voor onze punten, zijn de lessen die we moeten geven tijdens de doedagen.
Mijn twee eerste oefenlessen zal ik geven op dinsdag 5 november. In de voormiddag een les vertellen en in de namiddag een les spelling. Voor deze lessen ben ik deze vakantie al druk bezig geweest. Er komt veel meer bij kijken dan alleen maar vooraan in de klas staan en je verhaal doen. Om het toch wat leuker te maken voor de kinderen, mogen ze in groepjes werken.
Bij de les vertellen gaan ze samen aan de slag en reconstrueren de kinderen het verhaal aan de hand van prenten en sleutelwoorden. Andere groepjes krijgen dan de kans om zelf een einde te verzinnen bij het verhaal.
Bij de les spelling gaan ze te werk in duo's. Samen leren ze de 10 nieuwe woorden schrijven aan de hand van verschillende opdrachten.
Mijn derde oefenles, een les actualiteit, zal ik geven op donderdag 7 november in de voormiddag.
De kinderen volgen eerst een hele week het nieuws op Ketnet: Karrewiet. Deze dagelijkse nieuwsuitzendingen, speciaal voor kinderen gemaakt, zijn echt aan te raden. Heb je een uitzending gemist? Dan kan je terecht op de website van Ketnet: http://www.ketnet.be/kijken/karrewiet
In de les gaan de kinderen dan aan de slag met krantenartikelen en maken ze er opdrachten bij.
Naast al het werk dat we hebben voor ons klasje, hebben we uiteraard ook nog opdrachten voor onze eigen vakken op school. Opdrachten voor natuur, opdrachten voor wiskunde, opdrachten voor taalvaardigheden, enzovoort. Om alles op tijd af te hebben, is er een goede planning nodig.
Volgende week breng ik verslag uit van mijn oefenlessen, dan zullen jullie te weten komen hoe het allemaal is afgelopen.
Maar nu ga ik snel terug aan het werk. Tot volgende week!
Groetjes
Juf Marie
Muzische opener op de werkplek
Hallo!
Op donderdag 26 september moesten de werkplekstudenten van gemeenteschool PIEnTER een muzische voorstelling doen voor de kinderen op de stageschool.
We kregen deze opdracht van school uit. Het toneel moest gebaseerd zijn op het boek 'Nopjes' van Klaas Verplancke en moest gespeeld worden in de vorm van een arena.
'Een moeilijke opdracht', dachten we in het begin, maar geleidelijk aan kwamen er meer en meer creatieve ideeën op papier en even later werden deze ook omgezet in de praktijk.
Voor de eerste voorstelling waren we allemaal wat zenuwachtig, maar wanneer Tony de boswachter op het toneel verscheen, ebden alle spanningen weg. Het werden 3 prachtvoorstellingen. De kinderen lachten en applaudisseerden. Daar deden we het voor.
Vandaag worden we door de kinderen nog altijd gezien als Tony de boswachter, Nopjes, Mariette de mees, Babette de beer, Jean-Claude de kikker of Jos de koe.
Deze ervaring zullen we niet snel vergeten!
Hier enkele foto's van de generale repetitie.
Veel kijkplezier!
Groetjes
Juf Marie
Op donderdag 26 september moesten de werkplekstudenten van gemeenteschool PIEnTER een muzische voorstelling doen voor de kinderen op de stageschool.
We kregen deze opdracht van school uit. Het toneel moest gebaseerd zijn op het boek 'Nopjes' van Klaas Verplancke en moest gespeeld worden in de vorm van een arena.
'Een moeilijke opdracht', dachten we in het begin, maar geleidelijk aan kwamen er meer en meer creatieve ideeën op papier en even later werden deze ook omgezet in de praktijk.
Voor de eerste voorstelling waren we allemaal wat zenuwachtig, maar wanneer Tony de boswachter op het toneel verscheen, ebden alle spanningen weg. Het werden 3 prachtvoorstellingen. De kinderen lachten en applaudisseerden. Daar deden we het voor.
Vandaag worden we door de kinderen nog altijd gezien als Tony de boswachter, Nopjes, Mariette de mees, Babette de beer, Jean-Claude de kikker of Jos de koe.
Deze ervaring zullen we niet snel vergeten!
Hier enkele foto's van de generale repetitie.
Veel kijkplezier!
Groetjes
Juf Marie
Jos de koe:
Nopjes en Jean-Claude de kikker:
Tony de boswachter:
Babette de beer:
Mariette de mees:
Wie ben ik?
Hallo iedereen!
Ik ben Marie Vanoverschelde. Op 16 september ben ik gestart met de lerarenopleiding lager onderwijs via werkplekleren. Dit volg ik in hogeschool Vives te Kortrijk.
Sommigen van jullie zullen zich wel afvragen wat 'werkplekleren' precies inhoudt. Dit is eigenlijk een nieuwe vorm van onderwijs waarbij je van in het begin van je opleiding 2 dagen per week op een vaste stageplek zit. Deze dagen zijn dinsdag en donderdag.
Daarnaast hebben we 2 dagen les, op maandag en vrijdag. Omdat we maar 2 dagen per week les hebben, moeten we heel veel aan zelfstudie doen. In de les worden de belangrijkste onderwerpen snel overlopen, de rest moeten we zelf leren. Daarvoor zijn we 1 dag in de week vrij, dit is de woensdag. Deze dag is voorbehouden om aan zelfstudie te doen, opdrachten af te werken, cursussen samen te vatten, ...
Veel werk dus, maar ook veel voordelen. Doordat je van in het begin van de opleiding op een vaste stageplek zit, weet je al snel of de studierichting wel echt iets voor jou is. Ook heb je aan het einde van je opleiding een waaier aan ervaringen en is de stap minder groot om in het echte werkleven te stappen.
Doorheen mijn opleiding zal ik jullie via deze blog op de hoogte houden van mijn ervaringen op school en op de werkplek. Ik hoop op een leuk schooljaar met veel positieve ervaringen.
Alvast veel leesplezier!
Groetjes
Juf Marie
Ik ben Marie Vanoverschelde. Op 16 september ben ik gestart met de lerarenopleiding lager onderwijs via werkplekleren. Dit volg ik in hogeschool Vives te Kortrijk.
Sommigen van jullie zullen zich wel afvragen wat 'werkplekleren' precies inhoudt. Dit is eigenlijk een nieuwe vorm van onderwijs waarbij je van in het begin van je opleiding 2 dagen per week op een vaste stageplek zit. Deze dagen zijn dinsdag en donderdag.
Daarnaast hebben we 2 dagen les, op maandag en vrijdag. Omdat we maar 2 dagen per week les hebben, moeten we heel veel aan zelfstudie doen. In de les worden de belangrijkste onderwerpen snel overlopen, de rest moeten we zelf leren. Daarvoor zijn we 1 dag in de week vrij, dit is de woensdag. Deze dag is voorbehouden om aan zelfstudie te doen, opdrachten af te werken, cursussen samen te vatten, ...
Veel werk dus, maar ook veel voordelen. Doordat je van in het begin van de opleiding op een vaste stageplek zit, weet je al snel of de studierichting wel echt iets voor jou is. Ook heb je aan het einde van je opleiding een waaier aan ervaringen en is de stap minder groot om in het echte werkleven te stappen.
Doorheen mijn opleiding zal ik jullie via deze blog op de hoogte houden van mijn ervaringen op school en op de werkplek. Ik hoop op een leuk schooljaar met veel positieve ervaringen.
Alvast veel leesplezier!
Groetjes
Juf Marie
Abonneren op:
Posts (Atom)
.jpg)







