In mijn vorige blogbericht heb ik jullie beloofd dat ik zou laten weten hoe mijn eerste lesjes zijn verlopen, hier ben ik dan.
| Het boek en de zelfgemaakte handpop. |
De kinderen keken gefascineerd naar de pop terwijl hij zijn verhaal deed. Het was muisstil. Ik haalde opgelucht adem, want voor deze les had ik toch wel wat schrik. Stel dat ze het verhaal niet leuk vonden... Of dat ze niet luisterden en gewoon begonnen babbelen... Maar dat gebeurde gelukkig niet, de kinderen waren alleen maar geïnteresseerd in de handpop.
Na het verhaal mochten de kinderen in groepjes aan de slag. Dit verliep ook heel rustig, ik had nochtans verwacht dat het wat chaotischer ging zijn. Het eerste groepje legde de prenten van het verhaal in de juiste volgorde, het tweede groepje legde hier de juiste sleutelwoorden bij en het derde en vierde groepje moesten een passend slot bedenken bij het verhaal. Het derde groepje deed dit heel goed, maar het vierde groepje had na 10 minuten nog altijd niets gevonden. Ik liet ze wat improviseren, maar er kwam niets uit.
Wat wel een beetje tegenviel, was de timing. Ik kwam wat tijd tekort om het echte einde van het boek voor te lezen en om te vragen of de kinderen het een goed boek vonden. In het vervolg zal ik nog meer op de tijd moeten letten.
Dinsdag na de speeltijd van 15u gaf ik mijn les spelling. De juf gaf mij op voorhand 10 woorden die de kinderen moesten leren en daarmee maakte ik mijn les. Voor deze les was ik al heel wat minder zenuwachtig, maar ik had toch wel een beetje stress. Ik hoopte dat het even goed zou gaan als de les vertellen die ik in de voormiddag had gegeven.
Ik vertelde eerst een verhaal over een man die niet binnen mocht in het letterland, omdat hij altijd fouten schreef. Met deze inleiding had ik de kinderen onmiddellijk mee en samen zouden we de man woordjes leren schrijven. Dit deden de kinderen aan de hand van 3 opdrachten die ze per twee mochten maken.
De kinderen waren blij dat ze eens op een andere manier spellingsles kregen. Na de opdrachten die ze moesten maken, volgde er een dictee en de leerlingen scoorden super!
Ook hier was er een gebrek aan tijd. Ik kon niet meer vertellen hoe het dan uiteindelijk is afgelopen met de man en het letterland, maar daar heb ik ondertussen al iets op gevonden.
Op donderdag gaf ik mijn derde lesje: een les actualiteit. Ik was benieuwd hoe de kinderen hierop zouden reageren, want bij de vaste juf krijgen ze normaal nooit lessen actualiteit.
De kinderen waren allemaal enthousiast, ze keken thuis naar 'Karrewiet' en konden de opdrachten goed vervullen. Uiteraard verliep deze les wat losser, want ze moesten in groepjes werken en moesten overleggen om de opdrachten te kunnen maken.
Op het einde van de les mochten de kinderen op een klein wolkje schrijven wat ze van de les vonden en dit dan vooraan komen voorstellen. Heel veel leuke reacties, zoals: 'moeluk, maar super leuk', 'het was vantasties leuk in de les van de juf', 'het was prachtug super tof'.
Al bij al viel het allemaal heel goed mee, stress gehad voor niets dus.
De kinderen waren blij, de mentor was tevreden, dus ik keerde met een goed gevoel terug naar huis.
Tot de volgende!
Groetjes
Juf Marie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten